Digibar Schagen

Automatische back-up maken werkt niet!

Alles op de iPad of iPhone werk goed totdat ineens de opmerking begint te verschijnen:

Er is al xx dagen geen reservekopie van deze iPad gemaakt.

Dat is heel vervelend, want als er nu wat fout gaat kan je niet meer de laatste gegevens terugzetten.
Hier wordt uitgelegd hoe je dit kan verhelpen.

(Deze methode geldt ook voor een iPhone of iPod Touch)
Je hebt een tijd geleden netjes de automatische back-up functie via iCloud ingesteld, maar nu krijg je toch ineens de mededeling dat het toch niet werkt.

Elke Apple gebruiker krijgt 5 Gb opslagruimte in de iCloud. Bij normaal gebruik is dat voldoende, maar als je veel foto's en video's maakt loopt deze ruimte gauw vol.
Je kan er besluiten om iCloud-ruimte bij te kopen (€ 0,99 per maand voor 20 Gb) maar je kan er ook voor kiezen om die 5 Gb slimmer te gebruiken, dus alleen voor de dingen die je eventueel wil terugzetten bij een crash.

Foto's die je wilt bewaren kan je veel beter opslaan op een computer, want daar heb je veel meer schijfruimte tot je beschikking.

Klik voor meer informatie over het beheren van foto's op de volgende link:

Foto's beheren op de iPad

De oplossing

  • Ga bij Instellingen via iCloud en Opslag naar Beheer opslag.
  • Tik onder RESERVEKOPIEËN op Deze iPad en je ziet alle gegevens van de Back-up.
Hieronder zie je wat het verschil in Gb kan uitmaken met een in- of uitgeschakelde fotobibliotheek.

Het verschil mèt (boven ↑) en zònder (onder ↓) een back-up van een fotobibliotheek van 360 foto's en 16 kleine filmpjes is ongeveer 2 Gb!

Als je in de rechterkolom naar beneden scrolt en je tikt op Toon all apps zie je meer apps met de hoeveelheid data die ze in de back-up wegzetten. Je kunt je afvragen wat het nut hiervan is en ze naar behoefte en noodzaak aan- of uitzetten.

Deze instellingen wijzigen zorgt ervoor dat er ruimte vrij gemaakt wordt voor de back-up, maar heeft geen invloed op de essentiële data zoals instellingen van de tablet.

naar begin pagina