Digibar Schagen

Mobielbankieren app werkt niet meer

Het kan gebeuren dat je app waarmee je mobiel bankiert op je smartphone niet meer werkt.
De apps worden regelmatig vernieuwd en dan stopt de werking op een toestel met een te oude Android- of iOS-versie.
Hieronder vind je de versie van de software waarbij de app nog wel werkt:

ABN Amro

  • Android versie 8 of hoger
  • iOS versie 12 of hoger

Rabobank

  • Android versie 8 of hoger
  • iOS versie 14 of hoger

ING

  • Android versie 6 of hoger
  • iOS versie 12.4 of hoger

Nog wel bankieren via de mobiele browser

Je kan nog altijd wel via de mobiele browser internetten, maar dat is een stuk gebruiksonvriendelijker, omdat je dan moet inloggen met een paslezer in plaats van een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
De banken zeggen dat ze omwille van de veiligheid de ondersteuning van de app staken, omdat oudere besturingssystemen geen beveiligingsupdates meer krijgen.

Volgens branche-analist Tim Wijkman van Telecompaper is dat klinkklare onzin. “Het heeft niets te maken met veiligheid. De fraudedetectie is al zo ver gevorderd, dat banken in principe elke betaling eruit kunnen vissen die niet in de haak is. De beveiliging zit niet in de apps, maar in de systemen van de bank zelf.”

Volgens woordvoerder Rachid Finge van Google kijken app-ontwikkelaars naar een aantal dingen om te bepalen of een Android-versie nog ondersteund wordt. De meest recente beveiligingsupdate is daar een van.
“In het geval van het door Rabobank en ABN Amro niet meer ondersteunde Android 7 stamt die uit 2019, maar we beveiligen oudere toestellen ook op diverse andere manieren. Zo wordt Android alsnog zo goed mogelijk beschermd tegen kwaadwillenden”, volgens Finge.

Bepalend is volgens hem ook vaak of de ondersteuning van een oudere versie niet in de weg zit van nieuwe functies. “Verder kunnen ontwikkelaars zien op welke Android-versies gebruikers de apps in de praktijk draaien en op basis daarvan beslissingen nemen.”

Wijkman beaamt dat. “Banken hebben niet oneindig veel ontwikkeltijd en moeten begrijpelijkerwijs keuzes maken. Maar het gaat dus niet over de beveiliging. Dat wordt onderstreept doordat banken wel doodleuk aanraden om op het oude apparaat te bankieren via de browser. Dat zou dan natuurlijk ook onveilig zijn.”

Conclusie

Het resultaat is dus dat als op jouw smartphone de app niet meer werkt, je de software van je smartphone moet opwaarderen.
Lukt dit niet dan ben je gedwongen tot de aankoop van een nieuwe smartphone.
Bron: Chris Broesder, NHD Naar begin pagina